Θεατρικό Παιχνίδι

Arts

Συμφωνώντας με την άποψη του Ροντάρι, «Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι σύνθετος και βαθιά αναγκαίος. Βοηθάει στην ουτοπία..», την υιοθετούμε  στο θεατρικό παιχνίδι.

Το θεατρικό παιχνίδι είναι το παιχνίδι με το θέατρο. Είναι πρωτίστως παιχνίδι. Η φιλοσοφία του δηλαδή, όπως και του πιο απλού παιχνιδιού είναι η χαρά. Μέσα από το ρόλο που υιοθετεί μόνο του το παιδί, προβάλλει με συγκεκριμένο ή αφηρημένο τρόπο τις εμπειρίες του, τα βιώματά του, τις ανάγκες του, τη φαντασία του και τελικά την προσωπική του στάση απέναντι στα πράγματα.

Το θεατρικό παιχνίδι δίνει στο παιδί τη μοναδική ευκαιρία να δείξει πως βλέπει εκείνο τον κόσμο και όχι πως προσπαθούμε εμείς να του μάθουμε πως είναι. Του δίνει παραπέρα τη δυνατότητα να οραματιστεί πως θα ήθελε να είναι ο κόσμος, τι θα ήθελε το ίδιο να κάνει για την αλλαγή του.

Ποιος είναι όμως ο εχθρός της σκέψης, της ικανότητας να εφευρίσκεις ιστορίες;

Εχθρός της σκέψης είναι η πλήξη.

Ενώ δημιουργικός ένας νους;

«Ένας νους που δουλεύει συνεχώς, που κάνει πάντα ερωτήσεις, που ανακαλύπτει προβλήματα εκεί όπου οι άλλοι βρίσκουν ικανοποιητικές απαντήσεις, που νιώθει άνετα σε ρευστές καταστάσεις όπου οι άλλοι μυρίζονται μόνο κινδύνους, που είναι ικανός για αυτόνομες και ανεξάρτητες κρίσεις, που αρνείται το κωδικοποιημένο, που ξαναχειρίζεται αντικείμενα και έννοιες χωρίς να εμποτίζεται από κομφορμισμούς. Όλες αυτές οι ιδιότητες εκδηλώνονται στη δημιουργική διαδικασία η οποία ενισχύεται με το θεατρικό παιχνίδι.Το θεατρικό παιχνίδι γνωρίζουμε ότι στηρίζεται και λειτουργεί σε τέσσερα βασικά επίπεδα.

  • Ψυχολογικό: Το παιδί εκφράζει τις βαθύτερες ανάγκες του, τις επιθυμίες και τα όνειρά του. Ταυτόχρονα ο ρόλος λειτουργεί σαν ένα «συναισθηματικό άλλοθι» ώστε να μπορέσει να επικοινωνήσει και να έρθει τελικά το ίδιο σε επαφή με πιο δύσκολα γι’ αυτό απωθημένα συναισθήματα, με φόβους, αγωνίες και ανασφάλειές του. Πρόκειται για μία διαδικασία βοηθά το παιδί να αποφορτιστεί συναισθηματικά και να γνωρίσει πληρέστερα και βαθύτερα τον εαυτό του.
  • Κοινωνικό: Είναι μια ομαδική δράση. Μια διαδικασία κατά την οποία το παιδί έχοντας ήδη έρθει σε επαφή με το «εγώ» του και έχοντας κατανοήσει τα προσωπικά του συναισθήματα μπορεί πιο εύκολα να καλλιεργήσει την ικανότητά του για ενσυναίσθηση. Μέσα στην ομάδα τα παιδιά συνυπάρχουν, συνεργάζονται, συνδιαλέγονται και συνδημιουργούν με τους ομηλίκους τους, κατανοώντας και διεκδικώντας το καθένα το χώρο που του αναλογεί, με σεβασμό στο χώρο του άλλου. Πρόκειται για ένα διαρκές πέρασμα από το «εγώ» στο «εμείς» και αντίστροφα.
  • Αισθητικό: (εκφραστικά και προσληπτικά): Παίζοντας τα παιδιά με το θέατρο, αφενός γίνονται τα ίδια δημιουργοί τέχνης, αφετέρου διευρύνεται η προσληπτική τους ικανότητα, η  ικανότητα, δηλαδή να προσλαμβάνουν και να επεξεργάζονται αισθητικά ερεθίσματα. Εκφράζουν τον προσωπικό τρόπο θέασης του κόσμου τους, εσωτερικού και εξωτερικού. Βάζουν τη δική τους δημιουργική σφραγίδα σε όσα συμβαίνουν γύρω τους και μέσα τους. Ταυτόχρονα εξελίσσονται σε άτομα περισσότερο ευαισθητοποιημένα σε καλλιτεχνικά ερεθίσματα, με οξυμένη παρατηρητικότητα και κριτική ματιά.
  • Παιδευτικό: Το παιχνίδι είναι μια ανθρώπινη λειτουργία. Μια λειτουργία απολύτως φυσική. Παίζοντας το παιδί μαθαίνει, επικοινωνεί, εκφράζεται. Ανακαλύπτει τον εαυτό του και την πραγματικότητα. Ο άνθρωπος παίζει σε κάθε ηλικία με διαφορετικούς τρόπους. Αλλάζοντας αναπτυξιακή φάση αλλάζει και η μορφή του παιχνιδιού, εξελίσσεται σε δομές πιο σύνθετες, πιο αφαιρετικές, περισσότερο διανοητικές, λιγότερο εγωκεντρικές. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως θα ζήσει κανείς, όπως έπαιξε.
Steam Center - Εκπαιδευτικό κέντρο ρομποτικής & ανάπτυξης δεξιοτήτων

Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν απρόσκοπτα τα τρία πιο πάνω επίπεδα προϋποθέτουν την ύπαρξη και τη λειτουργία του τελευταίου. Το ασφαλές παιδαγωγικό κλίμα είναι απαραίτητο. Μια συνθήκη, δηλαδή, κατά την οποία ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει όποιο ρόλο θέλει και κυρίως με τον τρόπο που θέλει, χωρίς την αγωνία της κρίσης. Κανείς δεν κρίνει, ούτε κρίνεται γι’ αυτό που κάνει, εφόσον δεν υπάρχει ένα σημείο αναφοράς που να επαληθεύει το σωστό ή το λάθος. Η παρουσία του ενήλικα παιδαγωγού είναι αυτή που διασφαλίζει στα παιδιά μία ισότιμη παιδαγωγική συνθήκη. Μια συνθήκη παιχνιδιού, δηλαδή, στην οποία ο καθένας καταλαμβάνει το χώρο που του αναλογεί, χωρίς να αδικείται ή να αδικεί. Είναι ελεύθερος να αυτοσχεδιάσει χωρίς το φόβο της κρίσης και  συγχρόνως μαθαίνει να αποδέχεται και να μην κρίνει ούτε ο ίδιος το διαφορετικό. Μέσα σε μια τέτοια διαδικασία το παιδί χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού, βιώνει τη χαρά του να μοιράζεται, να συνυπάρχει και να συνδημιουργεί.

Είναι απόλυτα σίγουρο ότι μέσα από το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργούνται ικανότητες επικοινωνίας και συνεργασίας (διαπροσωπική νοημοσύνη), κατανόησης των βαθύτερων συναισθημάτων, επιθυμιών και ιδεών του εαυτού (ενδοπροσωπική  νοημοσύνη), όσο και η ικανότητα να τοποθετεί κανείς τον εαυτό του στις διαστάσεις του κόσμου -άπειρο και απειροελάχιστο- και να

σέβεται και να προβληματίζεται πάνω σε διάφορα υπαρξιακά ζητήματα της ανθρώπινης   φύσης (υπαρξιακή νοημοσύνη)

Δώστε τη δυνατότητα στο παιδί σας να εκφραστεί δημιουργικά και να ανακαλύψει τον εαυτό του μέσα από την ομαδική συνεργασία!

Τι θα κάνουμε

Τα παιδιά παρακολουθώντας τους κύκλους Θεατρικού Παιχνιδιού θα έχουν την ευκαιρία:

  • να απασχοληθούν ευχάριστα, δημιουργικά και με ασφάλεια στα ειδικά διαμορφωμένα παιδαγωγικά κέντρα μας!
  • να παρακολουθήσουν μία ολοκληρωμένη σειρά μαθημάτων με στόχο την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων τους
  • - να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους παρέα με εξειδικευμένους παιδαγωγούς !
  • να γνωρίσουν το Θεατρικό Παιχνίδι!
  • να μάθουν να εκφράζονται δημιουργικά!
  • να ανακαλύψουν τον εαυτό τους!
  • να γίνουν Ομάδα!

Εκπαιδευτές

Ιωάννα Νταγκουνάκη

Ιωάννα Νταγκουνάκη

Αθανασία Καλογιάννη – Θεατροπαιδαγωγός

Γεωργία Χίου

Γεωργία Χίου

Γεωργία Χίου – Δασκάλα, Εκπαιδεύτρια Θεατρικού Παιχνιδιού, Θεατροπαιδαγωγός

Διαθέσιμα Επίπεδα

  • Ηλικίες 6-8
  • Ηλικίες 8-10
  • Ηλικίες 10-12

Share